Chilli rosu, Condimente

Recolta mea de Chilli rosii uscati

Chilli rosii uscatiVara asta am avut inspiratia pentru prima oara sa-mi cumpar chilli si sa-i pun la uscat. Intreaga experienta a fost foarte interesanta si aromata. Punandu-i in bucatarie pe langa geam si pe unde am mai gasit locuri bune de agatat, toata bucataria era puternic parfumata de mirosul de chilli in curs de uscare, o aroma foarte fina si invioratoare, deloc agresiva, care iti da energie. Si la cat de cald a fost, s-au uscat foarte bine.

De ce am uscat chilli? Pentru ca sunt foarte mult folositi in bucataria indiana, mai ales in cea specifica sudului Indiei. Acolo se pun intregi cam la orice mancare. In afara de asta, mai toate Masalas-urile (amestecurile de condimente) contin cativa chilli uscati si sfaramati. Evident ca as fi putut sa folosesc pentru Masalas si pulbere de chilli din comert, insa precum cred ca deja stiti, pulberile gata cumparate nu au nici pe departe aromele celor proaspat rasnite in casa…si nici Prana (energia vitala).

In plus, vine iarna, anotimp in care predomina Kapha in natura! Iar chilli rosii sunt unul din cele mai eficiente condimente in a combate problemele de tip Kapha aduse de frig si umezeala: gripe, raceli, congestie, sinuzita etc. Asa ca i-am ambalat binisor in niste pungi de hartie ramase de pe la fainuri si i-am depozitat intr-un loc uscat.

Chiar daca nu am uscat decat cateva siraguri cu chilli si cantitatea e departe de a fi de ajuns pentru consumul nostru timp de un an intreg, a meritat cu varf si indesat. In primul rand am avut satisfactia unei experiente noi, utile si reusite, care nu mi-a cerut mare efort.  In al doilea rand, stiti cum se spune: ce-i facut de tine e mai bun decat ce-i cumparat.  In al treilea rand: matematica! De ce sa dau de 4-7 ori mai multi bani pe 25 grame de ardei iuti uscati cand cu 5 lei iau kil de ardei iuti proaspeti din care obtin aproximativ 120 grame de chilli uscati (fara cotoare)? Sigur voi repeta si la anu’ cu o cantitate mai mare.

Discussion

5 thoughts on “Recolta mea de Chilli rosii uscati

  1. sunt un fan al ardeiului iute .Uscat, crud sau murat . Am o curte mica si de cativa ani imi pun ardei iuteee in ghivece si am selectat cateva soiuri iuti iuti iuti .Am pus vreo doua siraguri la uscat, pentru carnati, vreo doua borcane cu otet am mancat si proaspeti am dat si la prieteni si mai am de tocat marunt ca sa-i usuc pentru boia. Vreau sa spun ca fac si o pasta de ardei cu frunza da telina si ardei iuti date prin masina sau tocat la mana cu un cutit fain facut de mine, si care pasta merge de minune la pastrama de oaie si la multe alte mancaruri si cica mai este buna si pentru baieti ca fac copii cu parul cret!!! Oricum , toate mancarurile ,capata alt duh cand li se adauga acest mirific condiment.Doresc tuturor iubitorilor si nu numai pofta buna !!!

    Posted by mihai | 5 October 2013, 11:57 AM
  2. multumesc ,apreciez rapiditatea cu care mi-ati raspuns.Voi incerca si eu, pt ca iubesc mancarea picanta,ardeiul iute ….sunt o iubitoare de mancaruri indiene de cand am cunoscut pe cineva chiar din India.Pot sa va spun ca am incercat multe retete pe care le-ati scris aici,cu mici modificari ajutata de prietenul meu.El spune ca sunt aproximativ 90% exact ca la el acasa.Va astept mereu cu noi si noi retete.Cu respect si multumiri pt acest minunat blog.

    Posted by livia | 1 September 2012, 6:55 PM
    • Multumesc Livia! Eu adaptez retetele atat la ceea ce se gaseste si pe la noi, ca ingrediente, cat si in privinta gradului de picantzeala. Putini sunt obisnuiti sa guste ceva mai picant. Ba chiar exista persoane care spun ca daca le-am pus coriandru in mancare e prea condimentata!!! In plus, caut sa le fac cat mai Ayurvedice.Salutari prietenului tau! Salutari Indiei! Multumesc pentru aprecieri.

      Posted by cloudpearl | 2 September 2012, 7:31 AM
  3. sunt o cititoare fidela a acestui blog minunat.Va rog sa spuneti cum ati procedat la uscarea ardeilor iuti….multumesc

    Posted by livia | 30 August 2012, 2:58 PM
    • Draga Livia, multumesc pentru fidelitate si apreceri. Cum am procedat? Foarte simplu: Am cumparat un kil de ardei iuti verzi. Pe cei mai micuti precum si pe cei patati i-am dat deoparte si i-am folosit la diverse mancaruri. Pe cei buni i-am legat de codite cu un snurulet subtirel la distanta de cam 4 cm intre ei, iar snurul l-am legat de ce-am putut prin bucatarie. I-am lasat sa atarne pe verticala, insa poti lega snurul la ambele capete, “pe orizontala”. Ideea e sa faci asa incat ardeii sa nu coboare mai jos de nivelul capului – caldura cea mai mare se acumuleaza in partea de sus a unei incaperi. I-am tinut atarnati 1 luna jumatate desi puteam sa-i dau jos mai devreme. Din verzi ei au devenit portocalii apoi rosii. Sunt buni de folosit/pus la pastrat atunci cand sunt atat de uscati incat daca ii strangi intre degete se sfarama. Am asezat un singur snur in dreptul ferestrei iar ardeii aceia s-au uscat cel mai bine. Sigur cel mai bine ar fi fost sa-i atarn in balcon in bataia Soarelui. La mine in bucatarie Soarele nu vede intreaga camera. Daca nu sunt perfect uscati poti sa-i dai jos intr-o zi cu Soare puternic si sa-i pui pe o tava undeva in bataia directa a Soarelui ca sa grabesti procesul. Mai poti sa-i pui la uscat si fara sa-i legi, daca ai o suprafata plana sau o masa undeva in balcon, la Soare. Asezi o coala de hartie pe acea suprafata si pui ardeii pe ea in bataia directa a Soarelui. Cel mai bine ar fi sa faci asta intr-o perioada in care este foarte cald ca ardeii sa aiba un start bun la uscare. Nu uita sa-i intorci ziua urmatoare. Daca nimeresti zile ploioase nu e bine. De aceea eu am preferat sa-i atarn si mi-am luat gandul de la ei. Cred ca se pot face si la cuptor, la foc micut, cu usa de la cuptor deschisa, insa asta e o varianta pentru toamna, cand la noi nu mai e asa de cald. Sau mai exista posibilitatea cu uscatoare electrice, din cele care se gasesc acum de cumparat pe la orice magazine de electrocasnice. Nu stiu, n-am incercat. Insa trebuie sa cumperi ardei deja inrositi/copti. Dupa ce s-au uscat poti sa le indepartezi atent coditele ca sa fie gata de folosit. Oricum, atentie! Dupa ce ii manevrezi spala-te bine pe maini, nu duce mana la ochi/gura ca o sa-ti para rau🙂

      Posted by cloudpearl | 31 August 2012, 8:29 AM

Intrebari si Comentarii

Introdu adresa ta de email ca sa primesti notificari cand postez retete si articole noi.

Join 7,344 other followers

BUCATARIE INDIANA VEGETARIANA PE Facebook

CATEGORII DE ARTICOLE

CE VA PLACE CEL MAI MULT

LINKURI INTERESANTE

ARHIVA

Vizite pe Blog

  • 1,931,559 vizite

CALENDAR

August 2012
S M T W T F S
« Jul   Sep »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
