Ayurveda

Sugestii Ayurvedice pentru un An Nou

Anul Nou-Exista un soi de “febra” care cuprinde mintea oamenilor in preajma sarbatorilor si a noului an. Se asteapta venirea noului an pentru a renunta la unele din obiceiurile proaste, pentru a face mai multa miscare, pentru a schimba obiceiuri alimentare, pentru a incepe sa se dea mai multa atentie sanatatii si familiei. De fapt, sanatatea este ceva ce ar trebui sa ne intereseze in permanenta, intreaga viata, si nu doar la finalul unui an si inceputul altuia nou sau atunci cand boala ne da deja tarcoale. Sanatatea nu e ceva ce ignori tot anul si dintr-odata, la inceput de ianuarie, dintr-o stare de vinovatie interioara, dupa ce te-ai imbuibat bine de Sarbatori si ti-ai supus corpul la o serie de excese, incepi sa faci exercitii fizice sau sa mananci mai sanatos. Insa e bine sa ne folosim de orice ocazie ca sa incepem sa facem schimbari bune in viata noastra.

Ayurveda este un sistem care se ingrijeste de sanatatea si bunastarea noastra in toate aspectele vietii, nu e doar o medicina care recomanda prafuri sau pilule vindecatoare, ci ne invata cum sa traim pentru a avea o viata echilibrata, fericita si sanatoasa.

Acum ca Sarbatorile s-au incheiat, ca vacanta se apropie de final, e momentul sa ne intoarcem cu picioarele pe Pamant, sa ne gandim mai mult la sanatatea noastra si sa ne re-echilibram.

Una din primele recomandari ar fi de a ne impune un ritm relaxat atunci cand revenim la activitatile noastre cotidiene, la serviciu si la viata obisnuita. Nu fortati mintea si corpul sa iasa brusc din starea de relaxare si lentoare a Sarbatorilor aruncandu-va asupra zecilor de lucruri de facut, asupra listelor cu sarcini de rezolvat. Luati-o usor, reveniti treptat la un ritm normal insa cautati sa nu uitati cu totul de deciziile bune pe care le-ati luat si pe care vreti sa le implementati in viata de zi cu zi. In fiecare zi propuneti-va sa respectati decizia luata de Anul Nou de a va hrani mai sanatos sau de a face mai multa miscare sau de a va relaxa mai mult. Chiar daca viata redevine naucitoare, rezervati-va zilnic cateva minute doar pentru voi, pentru a va reaminti ce anume v-a motivat sa luati decizia de a aduce schimbare in viata voastra.

A incerca sa rezolvati sapte lucruri dintr-odata este epuizant atat pentru corp cat si pentru minte si ajungeti la finalul zilei ametiti si storsi. Hiperactivitatea, desi este ceva ce seful iubeste din partea angajatilor, va perturba puternic Vata atat la nivelul corpului fizic cat si al mintii. Pe scurt, conduce la imbatranirea prematura care aduce cu ea toata panoplia de boli si dureri caracteristice. Deci sfatul numarul unu ar fi: faceti mai putin dar mai bine – aduceti calitatea in activitatile voastre.

Pentru cei interesati sa isi amelioreze obiceiurile alimentare odata cu intrarea in Noul An, iata cateva recomandari generale pentru perioada iernii:

– consumati pe cat posibil hrana proaspata, gatita, nu cruda – si, foarte important: serviti numai hrana calda;

– folositi condimente in functie de necesitati: mai puternice pentru cei ce nu au probleme cu excesul de Pitta (piper negru, pulbere de chilli rosu ocazional, ghimbir pulbere, chilli verde iute, turmeric) si mai blande pentru cei ce nu au voie sa manance condimentat (fenicul, chimion, cardamon, scortisoara, ghimbir proaspat);

– preferati legumele care sunt specifice tarii noastre in acest sezon (cartofi, varza, morcov, dovleac, sfecla rosie, telina, patrunjel, pastarnac, ridichi albe, precum si ciuperci) si evitati-le pe cele importate si imbibate de pesticide periculoase (rosii, castraveti, ardei, vinete, salata verde);

Legume iarna

– invatati sa va imprieteniti cu leguminoasele care sunt un ajutor nepretuit pe perioada iernii – serviti un fel de mancare bazat pe linte sau naut, fasole sau mazare uscata macar de doua ori pe saptamana;

– evitati pe cat posibil consumul de paine cu drojdie si preferati painitele nedospite sau malaiul;

– dintre tipurile de orez, cel mai recomandat pe perioada iernii este Basmati pentru ca nu agraveaza Kapha;

– folositi un minim de muraturi acre, insa cele picante sunt ok in cantitate mica (maxim o lingura) la masa principala;

– fructele sunt bune doar pentru consum ocazional daca sunt crude, insa sunt ok gatite – fructele uscate sunt cele mai recomandate (stafide, smochine, curmale). Aici intra si citricele – de servit ocazional si cate putin;

– oleaginoasele nu prea sunt recomandate pe timpul iernii insa exceptie fac migdalele;

– incercati sa reduceti consumul de lactate insa nu renuntati la lapte (a se consuma doar cald si cu condimente – vezi Badam Milk, Turmeric Milk sau Jeera Khashayam);

– infruptati-va cu mai putine dulciuri sau macar consumati dulciuri de calitate, pregatite acasa cu zahar brut din trestie de zahar – luati o hotarare importanta de a nu mai consuma zahar alb!

– folositi cat mai putin ulei la gatit si evitati mancarurile prajite – preferati mancarurile simple, fierte sau gatite la abur ori la cuptor;

– consumati zilnic ceai de ghimbir proaspat sau de fenicul – acestea va vor echilibra Kapha si Vata si se vor ingriji de o buna digestie. De asemenea aceste ceaiuri va ajuta sa luptati cu congestiile si frigurile interioare caracteristice sezonului;

Ceai de Ghimbir

– nu sariti peste mese incercand sa reveniti la greutatea de dinainte de Sarbatori pentru ca aceasta practica conduce la agravarea atat a lui Pitta cat si a lui Kapha si va da peste cap metabolismul. E de preferat sa consumati ceva, cat de putin, cum ar fi o mica cana de supa (calda), decat sa sariti cu totul peste mese;

– si una din cele mai importante recomandari: nu mancati decat dupa ce hrana consumata anterior s-a digerat complet, indiferent ca ati mancat doar un fruct sau un colt de paine!!! Altfel se supara Pitta si faceti aciditate.

Tot legat de alimentatie, o sugestie ar fi sa nu mai consumati deloc alimente ce contin ingrediente artificiale si chimice, conservanti. Acestea va “dezactiveaza” papilele gustative si nu ofera senzatia de satietate asa ca apare tendinta de a manca tot mai mult.

Celor care cauta sa scape de obiceiul de a consuma cafea, le recomand sa bea altceva in schimb cum ar fi ceaiul CCF – testat de mine si prietenele mele si de prietenele prietenelor mele🙂 – care echilibreaza toate cele 3 Doshas si are si calitatea de a “trezi”, de a da un plus de energie si claritate la nivelul mintii. Pentru cei care vor sa aiba si mai multe variante in lupta contra cafelei, iata inca o sugestie: folositi ceai negru si incercati bautura numita Chai, care e o combinatie de ceai negru cu condimente si putin lapte – o bautura reconfortanta, digestiva si placuta. Evident, mai exista posibilitatea sa optati pentru ceaiul alb daca vreti un gust mai tare si astringent. Insa indiferent de bauturile cu care inlocuiti cafeaua nu uitati ca este inevitabil ca organismul sa aiba o mica “criza” de purificare in efortul de a arunca afara toxinele ingerate ani de-a randul prin consumul ei: senzatia de lentoare si somn mai ales dupa masa de pranz, ceva dureri de cap, stari de greata in cazurile mai avansate.

Daca totusi mai cadeti in pacatul cafelitului, macar invatati-va sa puneti in fiecare ceasca de cafea calda una-doua pastai intregi de cardamon verde – asta va scadea semnificativ agresivitatea si aciditatea cafelei. Si inca ceva: nu va lasati pacaliti de ideea ca nechezolul (cafeaua de cicoare) ar fi o alternativa buna pentru ca nu este asa – are efecte similare cu cafeaua in sensul ca aduce aceeasi aciditate in corp si nici nu va trezeste la fel de tare.

Ceai negru cu lamaie

O alta recomandare si un obicei bun de cultivat este excercitiul fizic. Propuneti-va sa faceti miscare in fiecare zi insa faceti-o la aer curat, nu intr-o sala cu aer conditionat unde pluteste praf in aer si miroase a transpiratie si Prana (energia vitala) este absenta. Mai bine faceti doar cateva exercitii la voi acasa, asa cum va pricepeti, dupa ce ati aerisit, dimineata dupa trezire, decat sa faceti multa miscare la modul profesionist intr-un mediu impur. Puteti alege exercitii fizice simple sau/si posturi Yoga (Asanas), ori mergeti pe jos macar 30 de minute in ritm alert, dar nu fugind spre serviciu. Exercitiile sunt o buna metoda si pentru a scapa de kilogramele in plus, de stres sau de depresie, asa ca aviz amatorilor!

Asana          Asanas

Bine ar fi ca la finalul zilei sa va rezervati un mic interval pentru meditatie sau orice forma de interiorizare prin care sa va eliberati mintea de tensiunile de peste zi si sa va reconectati la Sursa, la Dumnezeu/Divin pentru a va reincarca bateriile cu o energie armonioasa care sa va permita sa va odihniti cum trebuie in timpul noptii. Meditatia va ajuta sa iesiti din programarea de peste zi si sa va amintiti ca nu sunteti robotei care merg la serviciu, conduc, mananca si fac curat.

meditatie

Pentru cei mai curajosi sau mai avansati, si care doresc sa-si intensifice practica spirituala sau sa se purifice interior/mental, pentru cei ce vor ca focul mintii lor sa straluceasca si sa indeparteze depresiile iernii, exista si posibilitatea de a realiza sau macar asista la un Ritual al Focului (Homa) – aceasta este una din cele mai puternice modalitati de evolutie si purificare.

Nu va lipsiti de un somn plin la finalul unei zile incarcate. Somnul este foarte important – sau mai bine zis calitatea lui. Daca ne culcam tarziu si stim ca a doua zi trebuie sa ne trezim devreme ca s-o luam de la capat cu alergatura, nu vom putea sa dam creierului odihna necesara, iar sistemul nostru hormonal va avea de suferit. Pentru un om normal care are o viata activa, un somn de 8 ore este obligatoriu – sau macar de 7! Cel mai bine ar fi, spune Ayurveda, sa ne culcam nu mai tarziu de ora 10 seara pentru a nu ne prinde ora Pitta (intre orele 22pm si 2am) treji pentru ca atunci ne va veni iar chef de activitate si pofta de mancare. Ora Pitta este bine sa fie rezervata somnului pentru ca atunci ficatul si vezica biliara isi incep munca de purificare a corpului. Si daca noi nu le acordam acest interval orar in intregimea lui pentru purificare, organele noastre nu-si vor mai putea face “toaleta” de seara si toxinele se vor acumula in corp dandu-ne senzatia de letargie si greutate dimineata la trezire, senzatie care se poate prelungi intreaga zi daca suntem adeptii convinsi ai culcatului tarziu.

Aveti in vedere ca e iarna, anotimp in care e normal ca ritmul sa fie mai lent, sa fim mai putini exuberanti, asa ca nu incepeti acum vreun program intensiv de exercitii fizice solicitante si nici nu va propuneti regimuri dure de purificare – asteptati primavara pentru asa ceva, cand energia e in crestere in intreaga natura. Iarna e mai potrivita pentru odihna si meditatie, pentru lectura si interiorizare, pentru observare interioara, introspectie. Nu va supuneti acum la eforturi uriase pentru ca cei mai multi dintre voi vor avea tendinta sa renunte, sa se dea batuti incercand sa faca prea mult odata.

Sunt multe sugestii in acest articol si poate ca nu veti putea sa le integrati pe toate odata insa cautati sa va tineti de acele obiceiuri bune pe care v-ati decis sa le imbratisati. Chiar si un singur lucru daca schimbati in bine in viata voastra veti observa imediat imbunatatirile.

De ajutor ar fi sa scrieti deciziile pe care le luati si sa va faceti o mica agenda/calendar in care sa bifati zilele in care ati respectat deciziile luate de Anul Nou. Imparatasiti prietenilor sau familiei dorinta voastra de a face eforturi pentru a va schimba si motivati-va reciproc si sustineti-va in deciziile bune pe care le-ati luat.

Tineti un mic jurnal in care sa notati ce schimbari ati facut, ce ati mancat in fiecare zi, cat timp ati acordat miscarii sau meditatiei si mai ales, ce progrese ati facut. In felul acesta, la finalul unei luni veti avea o imagine foarte clara asupra felului in care ati reusit sa integrati schimbarile in viata voastra si veti sti ce masuri se impun.

Mult succes tuturor si un An Nou fericit!

ALTE PAGINI SUGERATE

Alimentatia pentru fiecare Tipologie

Alimentatia pentru fiecare Tipologie

Sfaturi Ayurvedice pentru Iarna

Sfaturi Ayurvedice pentru Iarna

TEST Tipologie Individuala

TEST Tipologie Individuala

Tabel cu Fructe pentru toate Tipologiile

Tabel cu Fructe pentru toate Tipologiile

Discussion

No comments yet.

Intrebari si Comentarii

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Introdu adresa ta de email ca sa primesti notificari cand postez retete si articole noi.

Join 7,349 other followers

BUCATARIE INDIANA VEGETARIANA PE Facebook

CATEGORII DE ARTICOLE

CE VA PLACE CEL MAI MULT

LINKURI INTERESANTE

ARHIVA

Vizite pe Blog

  • 1,936,378 vizite

CALENDAR

January 2014
S M T W T F S
« Dec   Feb »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
%d bloggers like this: