Ayurveda, Cardamon verde, Chimion (Jeera), Cuisoare, Fenicul, Ghimbir, Piper negru

Mic ghid de supravietuire culinara de Craciun

thali-b

Meniu indian de sarbatoare

Da, stiu, vine Craciunul. Bucurie mare pentru mari si mici, cadouri, intalniri, revederi, odihna si ….muuuuulta mancare! Cu totii stim ca Sarbatorile aduc cu ele bucate fel de fel, toata lumea se straduie sa puna pe masa cat mai mult si cat mai bun, asa ca tentatiile cresc la puterea a 10a in acest interval – scurt dar covarsitor – asa cere traditia. Totusi, cum putem face asa incat sa supravietuim indigestiilor care se vor tine lant cu aceasta ocazie? Haideti sa vedem ce putem face concret, cateva sugestii simple dar eficiente.

1. Prima regula – cautati sa simplificati! Asta inseamna sa cautati sa nu amestecati, pe cat posibil, cartofi cu smantana, oua cu cascaval, fructe cu creme. Deci din preaplinul de care va geme in mod normal masa de Craciun selectati in mod inteligent cautand sa tineti cont, cat de cat, de aceasta regula si veti vedea ca n-o sa mai gemeti in chinuri dupa.

2. Regula a doua – evitati fructele! Da, stiu, sunt culmea, tocmai fructele care fac totul sa alunece mai usor la vale? Da, da si iar da. Ce sugerez este sa evitati consumul fructelor imediat dupa masa, cum e obiceiul la romani – dupa ce s-au servit antreurile, borsul, felul 2, 3, 4, sarmalele si cozonacul, hopa si platourile cu fructe! Stati departe de ele si nu veti regreta. Insa le puteti infuleca in voie separat de mese, dupa ce digestia s-a incheiat, deci cand simtiti clar senzatia de foame. Altfel totul se va transforma intr-un vin acid in stomac care va va chinui. Ba chiar mai bine, dupa ce ati indurat o masa copioasa de la care n-ati putut scapa, faceti asa incat urmatoarea masa sa fie numai din fructe, dar sa fie fructe de acelasi tip, de exemplu doar portocale sau doar struguri.

Ginger Lemon Tea - Ceai de Ghimbir cu Lamaie

Ginger Lemon Tea – Ceai de Ghimbir cu Lamaie

3. Iata si numarul trei – beti un Chai dupa masa! Nu, nu o cana intreaga pentru ca nu cred ca veti mai avea loc in stomac pentru tot lichidul respectiv, ci un paharut, cat sa stimuleze digestia – preferabil cu cat mai putin lapte sau deloc. Ori un ceai puternic de menta, neindulcit. Sau de fenicul sau ghimbir. Evitati cafeaua si vinul dupa masa – ma rog, stiu ca sunt exagerata si va dati ochii peste cap, dar daca vreti sa va fie bine o sa ma ascultati. Orice-ar fi NU beti lichide reci dupa ospat (sau in timpul lui) – asta garanteaza colmatarea sistemului si digestia se duce pe copca.

4. La numarul patru – cautati sa nu vorbiti in timp ce mancati/mestecati! Pare lipsit de bun simt, dar incercati sa va limitati conversatia la un minim de cuvinte, din politete. Cautati mai degraba sa zambiti galant si curtenitor, dand afirmativ din cap, si sa va vedeti de mancare. A vorbi in timpul mesei, a gesticula puternic implicati in vreo conversatie la care se dezbat chestiuni de “importanta nationala” care nu sufera amanare nici macar pana va sfarsiti de infulecat sarmaua e o cauza sigura de formare a gazelor si balonare, ceea ce ruineaza digestia.

5. Daca stiti ca la pranz sunteti invitati la masa la rude ori prieteni si intuiti ce turneu culinar va asteapta, atunci puteti sari cu totul de micul dejun sau, daca va ia cu ameteala doar la gandul asta, atunci mancati cateva fructe ori o simpla salata, deci ceva super usor, pentru a permite lui Agni (focul digestiv) sa fie puternic si pregatit de lupta! Important e sa nu ajungeti lesinati de puteri la masa de pranz si sa infulecati acolo tot ce va pica in calea furculitei.

6. Daca aveti karma buna si, dupa o masa copioasa de pranz, ati scapat de a va continua turneul culinar seara pe la alte randuri de neamuri, atunci sariti peste cina, mai ales daca va simtiti chinuiti de aportul greoi de alimente. Sau beti un ceai de plante care stiti ca va face bine, cum e ceaiul CCF, dar nu cedati tentatiei de a mai gusta si ceva facut de sotie sau mama doar pentru ca ele insista sa le felicitati pentru talentul lor de gospodine. Deci nu picati victima santajului culinar🙂 !

7. Daca totusi va chinuie indigestia, senzatia de greoi sau o balonare de zile mari, e musai sa nu mai bagati nimic in sistem care sa ingreuneze si mai mult munca organismului, si sa apelati la una din urmatoarele solutii:

Chimion

Chimion

seminte de chimion coapte in prealabil (pregatiti din timp cateva lingurite din acest condiment intr-o punguta sau un borcanel) – luati o lingurita de seminte si mestecati-le lent in gura, apoi inghititi-le cu un picut de apa calda. Sunt un adevarat miracol chiar si pentru arsuri la stomac!!! Eventual luati-le cu voi in geanta daca plecati pe undeva.

– un amestec omogen dintr-o lingurita plina ochi cu miere si jumate de lingurita de piper negru macinat. La fel, preparati-va din timp acest amestec extrem de usor de facut si lingeti cate putin din el, cat simtiti ca puteti suporta, cat va place, dar nu beti apa rece dupa aceea (si nici fierbinte) ci usor calduta. Nu este recomandat daca aveti arsuri la stomac.

– incercati Sugar Saunf Churna, adica un amestec delicios intre pulbere de fenicul si zahar brut din trestie de zahar. E foarte bun la gust si excelent pentru digestie, indigestie, gaze, arsuri la stomac, dureri in gat. Sugeti lent cate jumate de lingurita cand si cand, pana va remontati.

– inainte de a merge la festin, puneti-va in buzunar cateva cuisoare intregi sau cateva pastai de cardamon verde si rontaiti cate un cuisor ori bobitele dintr-o pastaie cand simtiti ca ceva v-a picat greu. Gustul e intens, aroma puternica si placuta, veti simti o senzatie usoara ca de arsura dar va asigur ca nu veti pati nimic rau – doar virusii si bacteriile uricioase vor fugi mancand pamantul, iar digestia se va regla.

apa calda_clatire

Beti apa calda pentru purificare

Nu exista remediu mai simplu de purificare si ajutare a organismului sa evacueze toxinele si urmele exceselor din zilele de Craciun decat apa calda. Incalziti-va un termos cu apa si savurati cate putin din ea pe parcursul unei zile. NU beti ca pelicanii ci luati cate o gurita, doua, trei odata, cand si cand, oricand va este sete, chiar si in timpul meselor sau dupa. Apa calda este o mare binefacere pentru intestine si dizloca excesul de Ama (toxine) din corp. Va puteti face un obicei din a consuma apa calda oricand, in orice zi, la orice ora.

Si, nu in ultimul rand, tineti minte: Craciunul este o sarbatoare spirituala, nu una a burtii, deci incercati sa nu mancati ca de frica foametei aruncand pe geam toate principiile si eforturile pe care le-ati facut peste an in materie culinara, alegand sa uitati si sa intoarceti spatele pentru 3 zile tuturor lucrurilor bune invatate si experimentate, care ati vazut ca va fac bine cand le aplicati. O vacanta spirituala ca aceasta nu merita sa fie degradata la nivel de osapat fara masura, care nu conduce decat la uitare de Sine.

Va doresc Sarbatori cu mult bine, masura in toate si digestie usoara!

ALTE PAGINI SUGERATE

Sfaturi Ayurvedice pentru Noul An

Sfaturi Ayurvedice pentru Noul An

Somnul de la Pranz agraveaza Kapha

Somnul de la Pranz agraveaza Kapha

Pe scurt despre Combinarea Alimentelor

Pe scurt despre Combinarea Alimentelor

Astrologie indiana la trecerea dintre ani

Astrologie indiana la trecerea dintre ani

Discussion

No comments yet.

Intrebari si Comentarii

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Introdu adresa ta de email ca sa primesti notificari cand postez retete si articole noi.

Join 7,344 other followers

BUCATARIE INDIANA VEGETARIANA PE Facebook

CATEGORII DE ARTICOLE

CE VA PLACE CEL MAI MULT

LINKURI INTERESANTE

ARHIVA

Vizite pe Blog

  • 1,930,078 vizite

CALENDAR

December 2014
S M T W T F S
« Nov   Jan »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
%d bloggers like this: