AGNI in Ayurveda – Principii fundamentale I

Agni

Agni este focul interior subtil sau energia focului care controleaza metabolismul. El guverneaza transformarea materiei in energie. Rolul sau, la nivel fizic, simplificat vorbind, este de a digera, absorbi si asimila hrana. Fara el ar fi imposibil sa digeram vreo hrana.

Agni este cel care se ingrijeste de nutritia tesuturilor corpului, contribuie la intarirea sistemului imunitar si regleaza temperatura corpului. El distruge microorganismele, bacteriile daunatoare, precum si toxinele din stomac si intestine.

Pe scurt, Agni este un factor extrem de important in mentinerea sanatatii. El sustine viata si vitalitatea. El este sursa lui Ojas (esenta vitala) si mentinatorul respiratiei care sustine viata (Prana).

O persoana cu un Agni puternic se bucura de o viata lunga si o sanatate excelenta. Insa la o persoana cu un Agni slab din cauza unui dezechilibrului Doshic, automat metabolismul are de suferit, intreaga stare de sanatate a corpului este perturbata, rezistenta si imunitatea  corpului slabesc si omul incepe sa nu se simta bine. Iar atunci cand Agni se stinge, odata cu el dispare si viata. Chiar exista o zicala in Ayurveda care spune ca varsta unui om este data de forta Agni-ului sau interior, nu de simpla curgere a anilor.

Astfel, Agni guverneaza longevitatea, imunitatea, energia, metabolismul, stralucirea tenului si a ochilor. Daca Agni functioneaza bine, atunci traim mult si ne bucuram de o stare buna de sanatate si de pofta de viata. Daca Agni este slabit din cauza obiceiurilor (alimentare sau de alta natura), ne imbolnavim, devenim tristi si deprimati.

Un Agni slab nu isi mai poate indeplini adecvat rolul si hrana nu mai este absorbita cum trebuie, nutrientii nu mai ajung peste tot, iar hrana nedigerata se acumuleaza in intestine si se depoziteaza pe canalele subtile ale corpului si pe intreg traiectul gastrointestinal, transformandu-se intr-o substanta toxica, lipicioasa si urat mirositoare numita Ama. Cand cantitatea de Ama devine excesiva, ea “inunda” intregul organism si incepe sa astupe vase de sange, capilare, limfa si membranele celulare si sa cauzeze imbolnavirea organelor. Atunci inteligenta corpului (Prana) se blocheaza si ea si incep sa se manifeste boli grave. Ama oboseste si slabeste corpul si mintea.

Sunt mai multe posibilitati de a categorisi diferitele tipuri de Agni, cu impartirea lor in 4 , 5, 13, 52 etc. Esential este sa retineti ca exista 13 tipuri de Agni, fiecare cu rolul sau, insa nu intram aici prea mult in detaliu. Important e sa stim doar ca exista si un tip de Agni care ne ajuta sa digeram experientele, emotiile, ideile noi. Deci rolul unui Agni puternic este extrem de important si pentru sanatatea mintii.

In viziunea Ayurvedica, toate bolile fizice isi au sursa in perturbarea lui Agni. Se pare ca din aceasta perturbare deriva toate tipurile de boli. Boala incepe sa se manifeste la nivelul mintii mai intai pentru ca apoi sa se coboare si la nivel fizic. Dr. Robert Svoboda spune chiar ca indigestia este incapacitatea de a digera stimulii fizici, mentali sau emotionali si ca ar fi boala principala a fintelor umane, evident, cauzata de un Agni slab.

Sunt foarte multe lucruri de zis despre Agni, atat de multe incat s-au scris carti intregi dedicate acestui subiect. Asta indica importanta atribuita acestui concept. Insa aici am cautat sa prezint doar unele aspecte de baza, fundamentale in Ayurveda si bucataria ayurvedica, pe care sa va sprijiniti in deciziile nutritionale pe care le faceti in viata. Voi continua seria de informatii despre Agni cu noi articole care sa va ajute sa intelegi mai bine de ce pune Ayurveda atat de mult accentul pe acest principiu.

Factori care cauzeaza slabirea lui Agni:

– consumul de hrana rece, de la frigider.

– consumul de bauturi reci, de la frigider, si a celor care contin gheata.

– consumul de produse congelate sau care contin gheata: inghetata, sorbet etc.

– consumul de alimente care au fost congelate si decongelate.

– obiceiul de a consuma frecvent hrana conservata.

– consumul de alimente care contin chimicale sau aditivi.

– preferinta fata de alimente rafinate – faina alba, zahar alb – precum si fata de alimente care le contin.

– a bea apa (sau ale bauturi) rece in timpul sau dupa masa.

– consumul excesiv de hrana “astupa” Agni – daca mancati mai mult decat va trebuie la o masa, deci daca va sculati ghiftuiti de la masa.

– consumul de hrana in care s-au intalnit alimente nepotrivite (vezi articolul Ayurveda despre Alimentele Incompatibile) de genul banane cu lapte; rosii cu castraveti; oua cu fasole; oua cu branza; iaurt cu fructe etc.

– consumul de junk-food (adica hrana “cu gust” insa lipsita de calitati nutritive).

– a manca inainte ca hrana consumata anterior sa fi fost digerata, doar “de pofta”.

– a servi masa principala seara, dupa ce v-ati intors de la serviciu.

– a bea prea multe lichide (de genul teoriei moderne care recomanda sa se bea 2 sau 3 litri de lichide pe zi).

– a bea prea multa apa de dimineata pe stomacul gol asigura diminuarea considerabila a lui Agni care va slabi suplimentar daca va mentineti acest obicei zilnic.

– amestecul de hrana cruda cu hrana gatita, la aceeasi masa.

– respectarea unei diete Raw (numai cruditati).

– a consuma hrana proaspata la aceeasi masa cu hrana ramasa din zilele precedente.

– a manca in timp ce mergeti sau sofati.

– a manca in timp ce vorbiti sau va ganditi la diferite aspecte ale vietii care se cer rezolvate.

– a manca stand in picioare, pe fuga.

– hrana fada, fara gust.

– absenta condimentelor din alimentatie (atentie: condimente nu inseamna neaparat picant!).

– mancatul la TV sau ascultand stirile.

– servirea mesei in timp ce sunteti suparati, nervosi, agitati.

– mancatul citind ziarul (sau temele, cursurile etc).

– consumul frecvent de snacks-uri intre mese (totusi, mici gustari sunt recomandate persoanelor cu tipologie Pitta care sunt sanatoase, echilibrate si au un Agni puternic).

– a ne ridica de la masa imediat dupa ce am mancat.

– a manca atunci cand avem indigestie.

– a tine post negru prelungit slabeste Agni – postul negru prelungit este recomandat doar in anumite cazuri si in general numai persoanelor cu tipologie Kapha si intotdeauna organismul trebuie ajutat de ceaiuri si plante speciale care favorizeaza deblocarea toxinelor din corp si eliminarea lor.

– tinerea de diete sau cure de slabire dupa principii moderne neverificate de testul timpului, care nu fac decat sa slabeasca forta de aparare a organismului, si in urma carora corpul e atat de insetat de nutrienti incat nu numai ca depune la loc ce a eliminat ci se si ingrasa suplimentar.

Agni-

Factori care contribuie la formarea/mentinerea unui Agni puternic:

– consumul de hrana calda, proaspata, gatita chiar inainte de masa sau macar in ziua respectiva.

– consumul de bauturi calde (sau la temperatura camerei pe timpul verii) in cantitati reduse, rezonabile (maxim 1 cana odata, ideal 1/2 cana).

– folosirea de Ghee in loc de uleiuri.

– folosirea condimentelor in alimentatie, la fiecare masa, in toate preparatele.

– a consuma la o masa doar atata hrana cat va este necesar – Ayurveda recomanda ca sa ne umplem stomacul cu o treime hrana, o treime lichide si o treime sa fie lasata goala pentru aer.

– formarea obiceiului de a servi mesele la ore regulate (insa nu mancati decat daca va este foame – tipologia Kapha se poate multumi cu doar doua mese pe zi).

– a manca intr-un cadru relaxat, placut, linistitor contribuie la buna absorbtie a nutrientilor din hrana.

– a sta cateva minute intr-o stare de relaxare dupa masa pentru a facilita pornirea digestiei – insa asta nu inseamna sa va culcati; pur si simplu ramaneti linistiti la masa, eventual purtand o conversatie placuta, agreabila sau ascultand muzica ori sunetele naturii. Nu va apucati sa fiti eficienti si sa strangeti vesela.

– a bea un ceai cald din plante care favorizeaza digestia sau din condimente ori un Lassi (amestec de iaurt cu apa si condimente) – acesta este un obicei recomandat tuturor, dupa fiecare masa. Cantitatea de ceai nu trebuie sa fie mai mare de o ceasca.

– a tine post negru, doar cu apa si/sau ceaiuri de plante, o zi pe saptamana pentru a permite lui Agni sa isi refaca fortele, mai ales daca in rastimpul saptamanii care a trecut ati facut abuzuri de alimente ori bauturi ori ati consumat combinatii nefericite de alimente. Postul negru nu este recomandat persoanelor Vata si nici pe perioada iernii decat in unele cazuri.

De obicei, organismul uman tanar si sanatos poate face fata multor abuzuri, lipsuri si obiceiuri alimentare si de viata nepotrivite. Insa cu timpul Agni va slabi fiind coplesit de hrana nedigerata adecvat si de toxinele acumulate in tesuturi, care nu fac decat sa fure din rezervele de energie si imunitate ale corpului. Cu cat inaintam in varsta, cu atat corpul va suporta mai greu excesele si deprivarile si va incepe sa dea semne de oboseala si boala. De aceea este de foarte mare importanta sa respectam cat mai mult posibil principiile de viata Ayurvedice si sa cautam sa ajutam corpul sa elimine Ama deja acumulata.

Agni__
Reprezentare traditionala indiana a lui Agni, pe un fundal rosu specific;  este infatisat calarind un berbec si avand doua capete (sugerand atat calitatile sale favorabile cat si pe cele distrugatoare), sapte maini si trei picioare.

Toate elementele descrise sunt pur simbolice si denota energii specifice lui Agni – Focul divin.

Pentru cei care doresc sa afle mai multe despre Agni si din perspectiva spirituala, unde Agni este principalul factor purificator subtil, va invit sa vizitati si aceasta pagina.

 

 

 

 

click aici pentru a va afla Tipologia Ayurvedica

ALTE PAGINI SUGERATE

Mierea si cele 3 Doshas

Mierea si cele 3 Doshas

AGNI si cerul acoperit de Nori

AGNI si cerul acoperit de Nori

Lapte cu Turmeric

Turmeric Milk – Remediu pentru durerile de gat

Shake-uri si Smoothies - O perspectiva Ayurvedica

Shake-uri si Smoothies – O perspectiva Ayurvedica

Discussion

4 thoughts on “AGNI in Ayurveda – Principii fundamentale I

  1. Sunt curioasa cum am putea sa “masuram” acele treimi ale stomacului. Spre exemlu, eu stiu ca am tendinta de a manca mai mult decat imi trebuie si senzatia de foame ma panicheaza de-a dreptul (tocmai de aceea ma opresc mai tarziu decat ar trebui, ca sa fiu sigura ca “e destul”). Deci intrebarea mea este: cum imi dau seama cand sa ma opresc?

    Posted by Natalia | 25 March 2014, 2:34 PM
    • Problema ta e si a majoritatii oamenilor moderni. Exista o adevarata cultura a mancatului in exces, alandala ca sa zic asa. Din cauza ofertei enorme de pe piata de food.
      Ayurveda zice asa: scoala-te de la masa un pic nesatul. Iar cantitatea totala de hrana si bautura care trebuie ingerata la o masa depinde de cat de mari iti sunt palmele. Deci alatura-ti palmele caus si cantitatea de hrana care intra in acel caus format este tot ce trebuie sa consumi la o masa….fara varf😉
      Apoi ar fi mai usor sa ne dam seama cand trebuie sa ne oprim din mancat daca atunci cand mancam nu privim la TV, nu suntem implicati in discutii si certuri, nu mancam mergand pe strada sau sofand.
      Evita senzatia de “balon” plin ochi cu mancare pentru ca atunci e SIGUR ca tot ce ai mancat se transforma in Ama (toxine).
      Ne-am obisnuit sa stam ca niste lauze, ghiftuiti de mancare, incapabili sa mai gandim sau sa ne miscam de cat bagam in noi. Insa principiile Ayurvedice spun ca trebuie mereu sa ne simtim usori si vii, nu somnolenti si greoi dupa masa.

      Posted by cloudpearl | 25 March 2014, 2:46 PM
  2. ce inseamna sa bei multa apa dimineata? eu beau 300-400ml si ma simt destul de bine, mltumesc Angela

    Posted by angela dinu | 10 April 2013, 11:36 PM
    • E un pic cam mult. Un pahar de apa de 200 ml e arhi suficient. Si bine ar fi sa nu fie rece ci cel putin calduta. Apa rece socheaza sistemul. Il trezeste, da, insa e ca o trezire ca atunci cand iti sparge cineva un balon langa ureche.
      Te simti “destul de bine” spui pentru ca nu ai comparatie cu felul in care te-ai simti daca ai face lucrurile asa cum trebuie.

      Posted by cloudpearl | 11 April 2013, 6:54 PM

Intrebari si Comentarii

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Introdu adresa ta de email ca sa primesti notificari cand postez retete si articole noi.

Join 7,349 other followers

BUCATARIE INDIANA VEGETARIANA PE Facebook

CATEGORII DE ARTICOLE

CE VA PLACE CEL MAI MULT

LINKURI INTERESANTE

ARHIVA

Vizite pe Blog

  • 1,938,366 vizite

CALENDAR

December 2016
S M T W T F S
« May    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
%d bloggers like this: