Alimentatia pentru Tipologia PITTA

Gusturi PITTA

Persoanele Pitta ar trebui sa evite gusturile Acru, Sarat si Picant si ar trebui sa foloseasca mai mult gusturile Dulce, Amar si Astringent intrucat acestea trei din urma ii racoresc. Daca persoanele Vata trebuie sa evite cafeaua si zaharul alb, Pitta trebuie sa stea departe de carne, oua, alcool si sare. Aceste substante maresc agresivitatea innascuta a persoanelor Pitta . Ei ar trebui sa prefere cerealele, fructele si legumele pentru ca acestea sunt racoritoare pentru fierbinteala Pitta. De fapt, cea mai buna optiune alimentara pentru Tipologia Pitta este vegetarianismul. Orice individ predominant Pitta ar trebui sa faca un efort sincer de a deveni vegetarian. (De fapt, carnea este considerata in Ayurveda hrana cea mai impura si pe care organismul o resimte automat ca pe o toxina. Despre carne si “de ce nu” voi posta curand un articol.)

Cereale:

De preferat: orz (este super-perfect pentru Pitta), orez alb, ovaz, grau, grau spelta, amaranth, cuscus, pastele fainoase, tapioca.

De evitat: orezul integral, hrisca, porumb, mei, secara, fulgii de ovaz. Acestea nu le sunt recomandante pentru ca maresc caldura interioara. Painea obisnuita, cu drojdie, nu le este deloc indicata. Painea de tip lipie, fara drojdie, este mult mai buna. Bucataria indiana are numeroase tipuri de paine de acest fel. De asemenea, nerecomandat este si muesli.

Legume: indivizii Pitta pot manca legume cat e ziua de lunga. Singura lor preocupare trebuie sa fie doar sa le evite pe cele cu gust acru sau picant si sa le prefere pe cele cu gust dulce sau amar.

De preferat: sfecla rosie (gatita), broccoli, varza, morcovii (daca-s gatiti pot fi mancati oricand; daca-s cruzi trebuie mancati doar ocazional), conopida, telina, castravetii, fasolea verde, praz (numai gatit), salata verde, ciuperci, masline negre, ceapa (numai gatita), patrunjel, pastarnac, ardei, dovleac, ridichi (numai gatite), dovlecel.

De evitat: sfecla cruda, ridichea Daikon, vinetele, praz crud, masline verzi, ceapa cruda, ridichi crude, spanac, rosiile (sub toate formele-sunt complet nerecomandate).

Fructe: consumati fructe dulci si evitati fructele acre. Daca vreunul din fructele interzise din lista de mai jos este exceptional de dulce, poate fi mancat. Si invers: daca vreunul din fructele recomandate din lista de mai jos este acru, refuzati-l.

De preferat: merele dulci, caisele dulci, avocado, afinele (numai daca sunt dulci), ciresele dulci, nuca de cocos, smochinele, curmalele, strugurii rosii (excelenti pentru Pitta), lime (uneori), mango copt (“Regele” fructelor pentru Pitta), pepenii verzi si galbeni (foarte racoritori pentru Pitta, in special cei verzi), portocalele (numai daca sunt dulci), papaya (ocazional), pere, ananas (numai bine copt si dulce-nu de la conserva), prune dulci, perje, rodie, stafide.

De evitat: merele acre, caisele acre, bananele (de preferat doar bine coapte dar nu trecute – permise din cand in cand, nu zilnic si numai pentru indivizii sanatosi si echilibrati), afinele acre, ciresele acre, coacaze, grapefruit, strugurii verzi, kiwi (permis arareori si numai daca e foarte bine copt), lamaia, mango necopt, portocalele acre, piersicile, nectarinele, ananasul acru, prunele acre, capsunile, visinele.

Leguminoase: Desi indivizii Pitta digera bine leguminoasele, totusi nu trebuie sa le consume excesiv pentru ca ele pot agrava Pitta cu aciditatea lor.

De preferat: fasolea Adzuki, fasole Mung (Moong Dal), linte rosie (Masoor Dal), fasolea alba, fasolea neagra, fasolea alba cu ochi negru (Lohbia), nautul, fasolea rosie (Kidney Beans), lintea maro, mazarea uscata, soia, tofu, tempeh, lapte de soia.

De evitat: miso, Tur Dal, Urad Dal.

Lactate: cele dulci sunt bune (de genul lapte dulce sau iaurt proaspat facut in casa), daca nu sunteti alergici la ele; cele acre trebuie evitate (de genul iaurtului din comert).

De preferat: unt nesarat, lapte de vaca, branza (cu pasta moale, nematurata si nesarata), paneer, Ghee, branza si lapte de capra, iaurt (proaspat si diluat cu apa).

De evitat: unt sarat, lapte batut, smantana, branza maturata sau cu pasta tare (gen parmezan), iaurt (rece, simplu sau cu fructe).

Nuci si seminte: majoritatea nucilor si semintelor nu sunt recomandate tipologiei Pitta pentru ca le maresc caldura interioara si contin prea mult ulei.

De preferat: migdalele (numai inmuiate de seara in apa si decojite), nuci charole, seminte de in, halva (nu se refera la halvaua uleioasa pe care o stim noi ci la deserturile numite Halwa, facute din fructe si presarate cu migdale), popcorn (nesarat si fara ulei), psyllium, seminte de floarea soarelui, seminte de dovleac (uneori).

De evitat: migdalele cu coaja, nuci, caju, fistic, nuci macadamia, arahide, nuci pecan, alune de padure, seminte de susan, tahini, seminte chia.

Uleiuri: In general, persoanele Pitta nu au voie sa consume decat cantitati mici de ulei.

De preferat: ulei de floarea soarelui (cel mai bun), Ghee, ulei de masline (unul din cele mai bune), ulei de rapita, ulei de soia, ulei de in, ulei de nuca.

De evitat: ulei de sofranel, ulei de susan, ulei de porumb, ulei din samburi de caise, ulei de migdale.

Indulcitori: Dulcele calmeaza Pitta.

De preferat: malt de orz, sirop de orez, sirop de artar, zahar brut de trestie (tipurile Turbinado si Sucanat, insa si Demerara, pentru ca sunt neprocesate).

De evitat: miere (buna doar neprocesata si negatita-arareori), jaggery, zaharul alb, melasa.

Condimente: condimentele maresc agresivitatea si nerabdarea tipice Pitta. Persoanele de tip Pitta ar trebui sa reziste tentatiei de a folosi condimente puternice, iuti, si sa foloseasca doar acele condimente mentionate mai jos, care sunt racoritoare. Lista de condimente nepermise este mult mai lunga decat cea cu condimente recomandate.

De preferat: busuioc verde, piper negru (uneori), caraway (adica chimenul care se gaseste la noi-cantitati moderate), cardamon (cu moderatie), scortisoara, coriandru, chimion (adica Jeera), frunze de Curry, marar (verde si seminte), fenicul, ghimbir (doar proaspat), menta (cat de des si de toate felurile), patrunjel (cu moderatie), sofran, turmeric, vanilie (cu moderatie), tarhon (ocazional).

De evitat: sare (de folosit doar putina – nu o indepartati complet din alimentatie), ajwain, anason stelat, anason, asafoetida (hing), busuioc uscat, dafin, piper cayenne, cuisoare, schinduf, usturoi, ghimbir pulbere, nucsoara, maghiran, seminte de mustar (inclusiv mustarul sub forma de pasta de la borcan), rozmarin, oregano, paprika, pippali, mac, salvie, cimbru, cimbrisor.

Vizitati si articolele: Semne care indica perturbarea lui PITTA si Sfaturi pentru Echilibrarea lui PITTA prin Alimentatie.

click aici pentru a va afla Tipologia Ayurvedica

Discussion

31 thoughts on “Alimentatia pentru Tipologia PITTA

  1. multumesc!

    Posted by danamaria | 25 November 2015, 9:49 AM
  2. multumesc pentru toate sfaturile, retetele si pentru tot ce gasesc aici!imi spui te rog, cand ai timp, cateva alimente cu gust astringent?

    Posted by danamaria | 24 November 2015, 10:32 AM
  3. Buna. Mie mi-a iesit P29K6V7 pentru Prakriti si 26K10Y6 pentru Vicruti.
    La cereale scrie ca ai voie ovaz, dar nu ai voie fulgi de ovaz. Nu prea inteleg asta. Si Apoi cum de e mai bun orezul alb decat cel integral? Este adevarat ca personal prefer gustul dulce, insa am si o tulburare de alimentatie care nu ma ajuta. Eu am inceput sa beau lapte de migdale in locul laptelui de vaca – acum dupa cum scrie pentru alimentatia Pitta, n-ar fi recomandate nucile si semintele. Ar fi indicat sa respect aceste recomandari pentru Pitta sau este bine sa ma uit si la Kapha?
    Multumesc!

    Posted by Dana | 8 November 2015, 9:46 PM
    • Ovazul se refera la bobul ca atare si e diferit de fulgii de ovaz🙂 Fulgi de ovaz ai voie DACA sunt inmuiati in lapte/apa/lichid sau gatiti, deci nu uscati, asa cum se regasesc ei adesea in amestecurile de musli.
      Pentru Pitta e mai recomandat orezul alb dar uneori merge si cel integral. Motivul e dat de timpul de gatire – orezul integral necesita timp triplu de gatire fata de cel alb, deci inglobeaza o energie a focului mai puternica, lucru de care un Pitta nu are nevoie. Mai sunt si alte motive dar ma lungesc prea tare aici. Poate ar merita un mic articolas pe tema asta…
      Gustul dulce nu inseamna neaparat zahar sau miere, ci este cuprins in multe din legume si chiar in unele cereale.
      A inlocui laptele de vaca cu altul din oleaginoase nu e un lucru ok deloc, mai ales pe distanta lunga. Decat daca ai alergie serioasa la lactate.
      Ar fi bine sa incerci sa respecti alimentatia pentru Pitta in general, dar daca observi dezechilibre de tip Vata sau Kapha, atunci trebuie sa le impaci pe acelea. De asemenea, nu uita ca e important sa te uiti si pe geam sa vezi in ce anotimp esti si cate grade sunt afara. Daca esti in miezul iernii si afara e ger rau si multa umezeala, atunci cauta sa echilibrezi alimentatia introducand elemente care ajuta Kapha sa se mentina armonioasa.
      Deci nu fii fixata (asa cum un Pitta are tendinta😛 ) doar pe o linie, ci cauta sa fii flexibila si adaptabila. Asta este esenta Ayurvedei, ne invata sa fim atenti la noi insine si la mediul din jur si sa luam masurile care se impun pe moment.

      Posted by cloudpearl | 12 November 2015, 8:01 PM
  4. Buna seara. Chiar daca nu am mai intrebat nimic, tot am mai descoperit in fiecare zi lucruri interesante si deosebite. Pentru moment invat, caut, ma documentez si ma fascineaza. Azi am cateva intrebari: ce este Triphala?
    De unde se poate lua Argint coloidal mai bun?

    Posted by OLGA | 14 January 2015, 10:07 PM
    • Buna Olga! Triphala este un amestec din 3 plante indiene si este un remediu fundamental, absolut de baza in Ayurveda. Are virtuti exceptionale si e laudat in toate textele de Ayurveda, clasice sau moderne. E un foarte bun purificator si e grozav contra constipatiei.
      Argint Coloidal poti lua de la mine daca doresti.

      Posted by cloudpearl | 16 January 2015, 10:21 AM
  5. Ai dreptate. Știam de cartofi cu lactate. Dar eu sunt genul ăla care din când în când uită ce nu e bine, de dragul gustului… plus că se fac foarte ușor.😀 Uof…🙂 O să renunț și la ăștia, ce să fac…😛 E greu când ești obișnuit de o viață cu niște gusturi.🙂 Dar bănuiesc că știi și tu cum e.

    Posted by Alina | 16 December 2014, 4:10 PM
  6. Neața! Cum e cu cartofii? Mie îmi plac mult la cuptor, cu mujdei de usturoi. :-O Mujdeiul în fac de fel cu smântână pentru că așa îi place soțului, dar mie îmi place și simplu, cu apă.

    Posted by Alina | 16 December 2014, 10:24 AM
    • Da, sunt foarte gustosi cartofii la cuptor. Nu-s buni deloc pentru Vata decat daca sunt serviti cu unt/ulei sau o Tarka deasupra.
      Mujdeiul de usturoi este crud deci prost tare pentru Vata si chiar mai prost pentru Pitta (aluzie la acneea de care te plangeai), in schimb merge cand si cand pentru Kapha desi alaturarea unei hrane gatite (cum sunt cartofii copti) cu ceva crud (usturoiul din mujdei e crud) cauzeaza gaze si digestie grea…
      Combinatia de cartofi cu smantana este una din cele mai proaste idei – parca ziceai ca ai inteles cum e cu combinarea alimentelor?? Nu prea se vede😛 – probabil de aceea sotul tau are asa probleme cu gazele – combinatiile proaste sunt o sursa sigura de balonare.

      Posted by cloudpearl | 16 December 2014, 1:08 PM
  7. Buna, am dat din intamplare peste blogul asta de curand si mi se par nemaipomenite toate informatiile pe care le impartasesti cu noi aici! Numai ca inca incep sa invat si sa inteleg cum e cu retetele si toate Doshele. Intrebare mea este, te rog: retetele in care scrii ca sunt pt Vata/Pitta/Kapha inseamna ca sunt pt cei care au una din ele perturbata? sau pt cei care le au predominante? adica, de exemplu, mie mi-a iesit combinatia Pitta – Kapha (21/14), ar trebui sa caut retete Vata si eventual Kapha pt a le echilibra/duce pe toate 3 la o oarecare egalitate? Probabil un raspuns m-ar ajuta mai repede sa inteleg acest lucru decat sa astept pana termin de citit carti legat de asta. Multumesc frumos!

    Posted by Ana S | 5 March 2014, 2:19 PM
    • Bun venit Ana! Cand spun ca reteta este Tridoshica inseamna ca e pentru toata lumea ok. Daca spun ca e recomandata pentru Pitta inseamna ca reteta este ok pentru persoanele care au o dominanta Pitta in tipologie sau care au exces de Pitta.
      Daca tu esti Pitta principal Kapha secundar inseamna ca trebuie sa respecti eminamente o alimentatie pentru Pitta si secundar pentru Kapha. Deci cauta acele retete care sunt ok pentru ambele tipologii, insa nu-i bai daca uneori dai mai multa importanta lui Pitta.
      Daca in schimb ai o problema de sanatate de moment de gen Kapha (sa zicem o raceala sau te-ai trezit cu ochii umflati), atunci e musai sa te alimentezi ca pentru Kapha, adica sa echilibrezi Kapha hranindu-te cu acele alimente care n-o pertuba ci o ajuta sa se echilibreze.

      Posted by cloudpearl | 5 March 2014, 4:01 PM
  8. deci daca il procur din mexic este ok? am aceasta posibilitate sa ajunga la mine de acolo in 1 saptamana. nu pentru mine, dar pentru familia mea care e amatoare

    Posted by tabita | 30 January 2014, 3:01 PM
    • Daca vine direct de la cineva care lucreaza la plantatie da e ok. Insa daca vine din Mexic din vreun magazin nu pot sa garantez ca nu sufera procesare. Merita incercat, oricum.

      Posted by cloudpearl | 30 January 2014, 3:10 PM
  9. Asadar renunt la el ca si asa nu imi placea…bine ca nu l-am prea folosit

    Posted by tabita | 30 January 2014, 2:53 PM
    • Exista o confuzie destul de mare referitoare la siropul de agave (nectar nu exista in realitate). El ar fi foarte ok daca ar fi proaspat, asa cum se obtine in Mexic la plantatii, insa versiunea super-procesata care ajunge la noi in magazine e chiar periculoasa.

      Posted by cloudpearl | 30 January 2014, 2:58 PM
  10. folosesc zahar brut si sirop de artar/agave..si mananc zilnic dulce dimineata, ma ajuta sa incep ziua bine

    Posted by tabita | 30 January 2014, 2:46 PM
  11. tin o dieta echilbrata, la micul dejun fac budinci de pe site, la pranz mancaruri gen curry si seara salate sau supe..nu prajit, nu sare multa, nu zahar sau faina alba…o tin pentru sanatate si mentinere, nu tin cure de slabit sau ceva

    Posted by tabita | 30 January 2014, 2:41 PM
    • Aaa, am inteles. Foarte bine. Salatele sunt foarte bune pentru Pitta insa ar fi bine sa le consumi mai rar pe timpul iernii si evita sa le servesti la aceeasi masa cu hrana gatita.
      De zahar alb merita sa te feresti pe vecie, insa zaharul brut din trestie n-ai de ce sa-l ocolesti. Fiind extrem Pitta dulcele te ajuta sa te echilibrezi.

      Posted by cloudpearl | 30 January 2014, 2:43 PM
  12. multumesc mult pentru sfaturi. te urmaresc de mai bine de doi ani, dar cum tin dieta nu prea pot manca orice, insa fac pentru ceielalti si atunci gust si eu..

    Posted by tabita | 30 January 2014, 2:33 PM
  13. sunt pitta 1000%..nu am pus prea multe zero-uri :))) nu am agreat niciodata iutele si cu atat mai putin muraturile, am inceput sa le introduc in alimentatie acum 3-4 luni, iar acum incerc sa scap de ele

    Posted by tabita | 30 January 2014, 2:25 PM
    • Atunci ar fi bine nici prea sarat sa nu mananci, sa nu faci baie de aburi/sauna si sa eviti exercitiile fizice prea intense. In schimb ai liber la dulce :))))

      Posted by cloudpearl | 30 January 2014, 2:29 PM
  14. nici bine nu am terminat de citit si deja mananc ceva interzis: ardei iute si rosii.dar asta e..mergem inainte (sunt pitta)

    Posted by tabita | 29 January 2014, 6:38 PM
    • Daca esti o Pitta pura atunci nu e bine deloc. Insa intrucat putine persoane sunt tipologii pure si intrucat e iarna, niste chilli verde/rosu merge cand si cand.

      Posted by cloudpearl | 29 January 2014, 9:19 PM
  15. omg ! desi sunt catalogata a fi ‘ pitta ‘ din cate observ tot ceea ce consum e total pe dos . poate de aici se trag unele probl. dar cum a fst scris ca rezultatele pot fi diferite la o anumita distanta de zile , o sa imi recalculez … mai ales ca nu-mi pace ce mi-a iesit :))
    mi se recomanda sa evit exact ceea ce-mi place la orice categorie. cum vine asta imi place sa mananc sarat si picant si tocmai asta e interzis.nu-i corect.

    Posted by mihaela | 30 July 2013, 6:21 PM
    • Da, ai dreptate🙂 Cam asa stau lucrurile: suntem atrasi exact de gusturile pe care ar fi bine sa le evitam. Inseamna ca ti-a iesit bine testul – se vede si din felul in care exprimi😉
      Cauta sa refaci testul cu cat mai mare obiectivitate, ca si cum l-ai face pentru altcineva, ca si cum te-ai privi din exterior.

      Posted by cloudpearl | 30 July 2013, 7:26 PM
  16. bineinteles ca am uitat sa va spun ca am prea multa candida in intestine, si ca mi-a afectat tiroida, ….care mi-a afectat toata sanatatea…..

    Posted by natalia | 20 January 2013, 6:18 PM
    • Natalia draga, probleme multe… Insa trebuie sa ai speranta ca totul se va rezolva. Probabil ca ai si tranzite mai dificile astrologic vorbind. Candidoza este o problema de tip Kapha cuplata cu Vata (fiind in intestine). Tiroida tine in general de perturbarea lui Pitta. Deci se pare ca ai toate Doshele perturbate. In cazuri din acestea, mai complexe, se recomanda cura de Kitcheri mai multe zile la rand. Insa cat de putin oricum e bine. Neaparat iti trebuie Triphala care este si purificator si echilibrant Tridoshic. Eu nu am pregatire medicala ci doar am studiat Ayurveda ca un om pasionat de subiect si de sanatate. Deci nu iti pot da sfaturi medicale. Din pacte, la noi in tara nu exista medici specialisti in Ayurveda… Poate in viitorul apropiat. Sunt optimista. Insa cu o cura de purificare eu zic ca multe lucruri se vor schimba in viata ta. Plus, lucrul cel mai important, cauta sa respecti combinatiile. Adica sa nu mananci lucruri care in loc sa hraneasca sistemul il perturba. In plus iti recomand sa consumi argint coloidal (foarte bun daca e corect facut) si sa o lasi moale de tot cu lactatele de orice fel. Nici prajit nu e ok in situatia ta. Mananca simplu, nu fa combinatii “romanesti”, lasa un picut carnea deoparte si ai sa vezi ca te echilibrezi. Ai incercat cumva sa urmezi un tratament Homeopat?

      Posted by cloudpearl | 21 January 2013, 9:25 AM

Intrebari si Comentarii

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Introdu adresa ta de email ca sa primesti notificari cand postez retete si articole noi.

Join 7,344 other followers

BUCATARIE INDIANA VEGETARIANA PE Facebook

CATEGORII DE ARTICOLE

CE VA PLACE CEL MAI MULT

LINKURI INTERESANTE

ARHIVA

Vizite pe Blog

  • 1,928,662 vizite

CALENDAR

December 2016
S M T W T F S
« May    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
%d bloggers like this: