Alimentatia pentru Tipologia VATA

Gusturi VATA

Persoanelor Vata le sunt recomandate gusturile Dulce, Acru si Sarat. Gusturile Amar, Astringent si Picant sunt mai putin benefice pentru acesti indivizi pentru ca le “usuca” sistemul si le intensifica dezechilibrele emotionale. Chiar daca primele trei gusturi mentionate le fac bine, ei trebuie totusi sa evite sa faca excese de orice fel pentru ca Vata este mare amatoare de excese care o perturba foarte tare.

Cereale:

De preferat: grau (cel mai bun, daca nu aveti alergie la el), ovaz, orez, amaranth, quinoa.

De evitat: Celelalte cereale: hrisca, porumb, orz, mei, secara, cuscus, grau spelta, tapioca nu le sunt recomandante pentru ca acestea maresc uscaciunea interioara – totusi, pot fi consumate ocazional insa cu mai multa apa, Ghee sau ulei. Painea obisnuita, cu drojdie, nu le este deloc indicata intrucat le da multe gaze si ii baloneaza. Painea de tip lipie, fara drojdie, este mult mai buna. Bucataria indiana are numeroase tipuri de paine de acest fel. Atentie doar sa nu fie pregatita prea uscata. De asemenea, nerecomandate sunt cerealele expandate si muesli.

Legume: favorizati legumele gatite, nu cele crude care sunt mai greu de digerat de persoanele Vata. Nu se recomanda legumele crude, congelate sau uscate.

De preferat: varza gatita, sfecla rosie (numai gatita), morcovii (numai gatiti), conopida (uneori), castravetii (fara coaja), fasolea verde, praz, ceapa (doar gatita), salata verde (uneori), masline negre, patrunjel, pastarnac, dovlecel, dovleac, ridichi (uneori si neaparat gatite, nu crude), spanac (nu crud), ridichea Daikon (ocazional).

De evitat: rosiile (foarte rar si numai gatite, niciodata crude), maslinele verzi, ciupercile, conopida cruda, broccoli, varza cruda, telina, vinetele, ceapa cruda, ardeii, cartofii albi.

Fructe: NU consumati fructe crude decat daca sunt foarte bine coapte, dar nu innegrite (de exemplu bananele). NU se recomanda fructele uscate decat daca in prealabil sunt inmuiate in apa sau gatite (gen stafide, curmale, smochine, etc).

De preferat: mango, caise, cirese, struguri, grapefruit, nectarine, piersici, portocale, avocado, prune, ananas, papaya, smochine, curmale, lamai, pepene galben, nuca de cocos, afine, kiwi, lime, capsuni (toate trebuie sa fie bine coapte, dar nu “trecute”). Merele pot fi consumate, dar numai gatite.

De evitat: coacaze, rodia, banane verzi, mere crude, pere, smochine uscate, curmale uscate, stafide uscate, perje uscate, pepene verde.

Leguminoase: Pentru ca leguminoasele formeaza gaze in intestine, ele trebuie intotdeauna gatite cu condimente care sa contrabalanseze acest neajuns. De asemenea, pentru a le taia din uscaciune, ele trebuie inmuiate cel putin 1 ora inainte sa fie fierte, mai mult daca stiti ca aveti o digestie slaba. Le puteti lasa la inmuiat chiar de seara pana dimineata. Aruncati apa respectiva si fierbeti-le in apa curata. Daca sesizati ca inca produc gaze, atunci fierbeti-le in destula apa timp de 5-10 minute, apoi aruncati acea apa si continuati sa le fierbeti in alta proaspata.

In India exista obiceiul de a decoji leguminoasele si a le despica in doua. Acest proces le face mai usor de fiert precum si mai putin producatoare de gaze. Persoanele Vata ar trebui sa prefere acest tip de leguminoase despicate in doua pentru ca sunt si mai usor de digerat.

De preferat: linte rosie (Masoor Dal), fasole Mung (Moong Dal), Tur Dal, Urad Dal.

De evitat: fasolea Adzuki, fasolea neagra, fasolea alba cu ochi negru (Lohbia), nautul, fasolea rosie (Kidney Beans), lintea maro, mazarea uscata, soia, tempeh, fasolea alba, miso. Folositi tofu doar ocazional si nicidecum rece, negatit. La fel si laptele de soia si alte produse de soia.

Lactate: foarte bune pentru Vata, daca nu sunteti alergici la ele. Totusi, branzeturile cu pasta tare trebuie folosite arareori si numai gatite.

De preferat: unt, lapte de vaca, lapte batut, branza, paneer, ghee, branza si lapte de capra, smantana (uneori doar), iaurt (diluat cu apa si condimentat).

De evitat: lapte praf, iaurt (rece, nediluat sau cu fructe).

Nuci si seminte: persoanele de tip Vata pot manca orice fel de nuci si seminte, insa nu zilnic. Ele sunt alimente prea concentrate pentru puterea slaba digestiva a tipologiilor Vata.

De preferat: migdalele (excelente, dar fara coaja), nucile, caju, alune, fistic, nuci pecan, nuci macadamia, nuci charole, arahide, halva, seminte de dovleac, seminte de floarea soarelui, susan, tahini, seminte de in.

De evitat: popcorn, psyllium.

Uleiuri: In general, toate uleiurile sunt bune pentru Vata, insa si aici unele sunt mai recomandate decat altele.

De preferat: ulei de susan (cel mai bun), ghee, ulei de masline.

De evitat: ulei de sofranel, ulei de in.

Indulcitori: Dulcele calmeaza Vata, insa trebuie folosit cu moderatie pentru ca excesul perturba Vata.

De preferat: malt de orz, miere (neprocesata si negatita), jaggery, sirop de orez, zahar brut de trestie (tipurile Turbinado si Sucanat, pentru ca sunt neprocesate).

De evitat: sirop de artar (doar ocazional), zaharul alb.

Condimente: toate condimentele sunt bune pentru Vata, insa in cantitati moderate. Persoanele Vata au tendinta sa foloseasca condimentele in exces in speranta ca-si vor imbunatati astfel abilitatea de a digera.

De evitat: caraway (sau chimen salbatic – la noi in tara acest chimen se gaseste pe la toate magazinele si este de fapt caraway! Acum exista de cumparat si chimen adevarat numit de fapt chimion = Jeera.)

click aici pentru a va afla Tipologia Ayurvedica

ALTE PAGINI SUGERATE

Soia texturata - o proteina de proasta calitate

Soia texturata – o proteina de proasta calitate

Sfaturi pentru Echilibrarea lui VATA prin Alimentatie

Sfaturi pentru Echilibrarea lui VATA prin Alimentatie

Sfaturi Ayurvedice pentru Iarna

Sfaturi Ayurvedice pentru Iarna

Semne care indica Excesul de VATA

Semne care indica Excesul de VATA

Discussion

15 thoughts on “Alimentatia pentru Tipologia VATA

  1. Ai dreptate Cloudpearl!
    1. Dupa ce am redus o perioada toate lactatele, am revenit doar la cele din batatura taranului, si colesterolul meu si-a reluat sarcina lui obisnuita de a-mi lubrefia tzevaraia sanguina.
    2. Cat despre dr. Chopra, acesta incearca prin vilva care o face, cred eu, sa atraga mai mult atentia inspre Ayurveda, ceea ce mi se pare in final foarte laudabil, caci se zice ca scopul scuza mijloacele. Cu americanii, in mare majoritate inchinati zeului burtii, e greu sa-i aduci catre un liman mai spiritual. Deepak Chopra scrie si unele carti mai spirituale, si mi se pare ca are si relatii cu dna Jasmuheen, cea care se hraneste doar cu lumina. Scrierile dr. Vasant Lad, am citit ceva, au un parfum vechi, dar sunt foarte precise si detaliate. Multumesc din nou.

    Posted by Adrian | 5 December 2014, 10:16 PM
  2. Multumesc. Intr-o vreme cand consumam regulat produse lactate si unt, care mi-a placut dintotdeauna, si nimic din carnea celor care mishca, m-am trezit ca in analize colesterolul (total) se catarase usor peste limita de sus, asa cum considerau atunci maestrii in halate albe. (Se stie ca limitele admisibile pentru colesterol ca si alte valori din analize, au tzopait neincetat de colo-colo de-a lungul deceniilor; ca si, de exemplu, necesarul de proteine pe kilogram-corp). Ulterior, intr-o cartulie de “bien-etre” de a lui Deepak Chopra, acesta declara pentru tipologia Vata printre alimentele benefice la loc de cinste lactatele, bineinteles, dar acestia sa fie atenti cu untul si restul daca au colesterolul marit. Doctorul Chopra este la ora actuala mare guru al medicinei Ayurvedice in America, este invitat de dr. Oz prin emisiunile lui, face parte din consultantii de la Mindvalley Academy, a scris o sumedenie de carti, are si o clinica, in fine. Dar ce spui tu despre colesterol, ar lasa sa se intrevada altceva. Poti ne spui mai mult? O seara buna!

    Posted by Adrian | 5 December 2014, 6:23 PM
    • Buna Adrian! O sa tratez pe scurt cele doua subiecte propuse de tine:
      1. Colesterolul. Pana si stiinta moderna a descoperit relativ recent ca exista unul bun si unul rau, deci ca e bine totusi sa ai ceva colesterol. Ayurvedic vorbind, colesterolul este o expresie a lui Kapha Dosha in functionarea corpului nostru si este absolut necesar. Important e sa nu fie acumulat in exces pentru ca atunci contribuie la infundarea conductelor corpului🙂 Deci te poti bucura de lactate DAR in mod ayurvedic, deci bine ar fi sa papi doar branzica paneer proaspata, iaurt proaspat (facut de tine in casa), Ghee si laptic natural – evident, in cantitate moderata, fara sa constituie alimentul dominant in dieta zilnica. Celelalte tipuri de lactate contribuie la marirea exagerata a colesterolului si trebuie evitate: branzeturile maturate, iaurturile din comert, untul chiar (cel din magazine, nu si cel facut pe tarani) – tot ce e pasteurizat, UHT-izat samd. Totul depinde foarte mult de cat de bine functioneaza Agni in corpul tau – cat de stralucitor e si cat de tare arde, ca sa poata combustiona eventualele surplusuri si toxine. Deci ce spune domnul Chopra e foarte corect, insa nu trebuie scos din context si trebuie citite toate “stelutele” si “notele de subsol”…
      2. Referitor la domnul Chopra – n-am decat respect pentru toata munca lui si efortul de a populariza Ayurveda in Vest. O singura obiectie: cand aduci o stiinta straveche precum Ayurveda in Occident si incepi sa o faci accesibila maselor largi in felul in care o face dumnealui, te cam departezi de linia traditionala si incepi sa nu mai vezi clar contururile principiilor originale. Cand devii un star bazandu-te pe o stiinta ca Ayurveda si faci din ea un business…mie asta nu-mi place si nu-mi miroase a bine, asa ca raman fidela unor reprezentanti care nu si-au pierdut capul si contactul cu radacinile, cum este dr. Vasant Lad. Important in Ayurveda este discernamantul si, desigur, afinitatea pe care o simti fata de un anumit profesor.

      Posted by cloudpearl | 5 December 2014, 9:48 PM
  3. Hello Cloudpearl! Thanks a lot! Grasime n-am vazut inca pe acest corp fizic al meu. Nu stiu cum arata. Am sa aplic sfaturile tale cu speranta ca n-o sa mi se urce colesterolul in pod. Iar lapticul cand sa-l beau: inainte sau dupa masa? Multumesc din nou!

    Posted by Adrian | 2 December 2014, 4:59 PM
    • Frica de colesterol, o adevarata manie a nutritiei moderne, este cea vinovata de multe probleme, inclusiv de diabet! Nu m-as mira sa fii adeptul sau macar simpatizantul conceptului de 0% grasimi, caz in care normal ca n-ai fir de grasime pe tine. Oare cum te-ai putea ingrasa fara sa consumi grasimi?
      Laptele este un aliment superior si recomandat absolut tuturor – poate mai putin celor cu exces de Kapha si Ama; aaa, si celor cu intoleranta la lactoza – insa este indispensabil in alimentatia noastra pentru sanatatea creierului, oaselor si a tuturor tesuturilor. Na ca mi-ai mai dat doua idei de articole🙂🙂
      Lapticul cu Ashwagandha se bea separat de mese – dimineata, pe stomacul gol – si seara, inainte de culcare cu 30 minute, dar la distanta de minim 2-3 ore de cina. Daca doresti, poti adauga un fir-doua de sofran si/sau putina miere (dar numai cand laptele este doar cald, nu fierbinte!)
      Spor la depus!!!

      Posted by cloudpearl | 4 December 2014, 2:12 PM
  4. Buna Cloudpearl! Multumesc, oricum intuiam, dat fiind componentele ei teribile (teobromina, etc), ca fructele arborelui de cacao si preparatele sale (!) nu sunt prea incuviintate de blanda dieta ayurvedica. Ce sa mai zicem de cele 50 de cesti de ciocolata zilnice ale imparatului Montezuma ca sa-si mentina nivelul virilic.
    In alta ordine de idei, ai putea sa-mi dai cateva indicatii pentru un tip Vata-Pitta ( 2/1), in legatura cu o alimentatie ayurvedica care sa ajute la marirea greutatii (inclusiv nr mese), etc. Multumesc mult.

    Posted by Adrian | 27 November 2014, 10:12 PM
    • Buna Adrian! Un Vata-Pitta cat de cat echilibrat n-o sa fie niciodata un campion la greutate. Doar cand apare excesul de Kapha… Depinde si de felul in care corpul tau distribuie grasimea (cerculet la burtica – tip Vata, sau uniform – tip Pitta) si de sanatatea “tesutului” care tine de muschi, tendoane, ligamente. Insa dincolo de aceste detalii tehnice, exista mai multe metode care te pot ajuta sa cresti in greutate, iar acest subiect merita un post pe blog – multumesc si pentru ideea asta🙂
      Pana una alta uite doua remedii simple:
      1. Pune de seara la inmuiat in putina apa 6 curmale si 30 stafide – mananca-le a doua zi in doua reprize.
      2. Incalzeste o cana de lapte de vaca cat mai gras in care ai pus 2 lingurite pulbere de Ashwagandha si 1 lingurita de Ghee. Bea o cana dimineata si una seara timp de o luna. E si un tonic exceptional pentru barbati dar si pentru cine are probleme de vitalitate, depresie sau face efort mental mult, in special pe perioada rece.
      De asemenea, foloseste mai mult unt si Ghee in alimentatie, precum si produse lactate (proaspete de preferinta). Si un detaliu important: nu manca cand vorbesti sau cand stai in picioare ori sofezi. Dupa orice masa stai locului 10 minute fara sa prestezi nici un fel de activitate, nici fizica, nici mentala (stiu ca e foarte greu pentru tine😉 )

      Posted by cloudpearl | 1 December 2014, 5:18 PM
  5. Hello Cloudpearl! Adanca admiratie pentru uriasul volum de munca desfasurat. Felicitari! De multi ani navighez in apele ayurvedice si pescuiesc numai perle(!) pretioase! Desi in curentul dietar occidental ciocolata neagra este foarte “en vogue”, as dori sa stiu ce opinie are Ayurveda in privinta ei. Multumesc!

    Posted by Adrian | 7 November 2014, 5:12 PM
    • Buna Adrian! Multumesc, multumesc, ma faci sa rosesc🙂
      Ciocolata, si alte surate de-ale ei, nu-i chiar asa de adorata de Ayurveda care o considera prea stimulatoare. E ok pentru consum ocazional, cand iti pica ochii si esti la volan sau cand trebuie sa stai noaptea pentru ca copilul e bolnav, sau cand si cand pentru ca ti-e pofta, deci pentru situatii rare. Dar nu e recomandat sa-ti faci un obicei. Ayurveda spune ca daca organismul e obosit, odihneste-te, nu-l forta sa presteze peste puterile lui pentru ca asta duce la secatuirea Ojas-ului. O sa mai vorbim pe indelete pe tema asta pentru ca merita, e un subiect interesant. Multumesc ca l-ai abordat!

      Posted by cloudpearl | 20 November 2014, 12:46 PM
  6. La ce se refera gustul astringent? in ce alimente este? e un fel de acru? Multumesc.

    Posted by Qwe Fyx | 10 October 2014, 12:54 AM
    • Gustul astringent cauzeaza o senzatie intensa de uscaciune in gura, senzatia de “ti s-a facut gura punga” si o dificultate de moment de a vorbi. Cateva alimente care au gust astringent ar fi bananele crude, Amchoorul, rodia si – de la noi – coarnele (acele fructe rosii de padure).
      Gustul astringent este diferit de cel acru pe care-l regasim in unele muraturi, in bors, citrice, iaurt sau otet. Spre deosebire de un aliment astringent, un aliment acru creeaza salivatie intensa.

      Posted by cloudpearl | 26 October 2014, 4:04 PM
  7. Am observat ca pentru ( dezechilibre de tip ) Vata e indicata mai mult mancarea gatita. Te rog sa-mi spui cum priveste Ayurveda necesitatea de a adduce in organism vitamine ( care se gasesc aproape numai in cruditati si sucuri de legume/fructe proaspete/crude ). Multumesc!

    Posted by Vali | 30 March 2014, 2:35 AM
    • Asa e Vali, ai observat corect. Ayurveda prefera hrana gatita din cauza ca e mai usor de procesat de organism si sustine buna functionare a lui Agni, focul interior. Persoanele Vata au oricum, prin natura lor, un foc tare nastrusnic: cand foarte puternic pe moment, cand extrem de slab in cea mai mare parte a timpului. Singurele persoane care in principiu sunt capabile sa se hraneasca Raw sunt cele Pitta, insa nici intr-un caz tot timpul. De asemenea, singurul anotimp in care se recomanda hrana cruda este vara (si finele primaverii), datorita Agni-ului crescut din atmosfera.
      Agni-ul nostru, al oamenilor moderni, este in mare parte perturbat si trebuie reinvatat sa arda cum trebuie, ca sa putem beneficia la maxim de aportul de nutrienti din alimente. Acest proces de reinvatare se face usurandu-i munca cu hrana gatita, nu cu hrana cruda care il forteaza la o munca mult mai mare, ceea ce nu-i da timp si energie sa impinga afara din corp toxinele acumulate.
      Teoria moderna care spune ca nutrientii exista doar in hrana cruda este un pic imatura, putin incompleta, conform cu Ayurveda. Este o teorie care trebuie sa se matureze in timp, trebuie sa treaca testul timpului (sute de ani).
      Problema nu e ca hrana cruda ar avea mai multi nutrienti, ci ca focul nostru digestiv este atat de ingreunat de felul in care ne alimentam, incat nu poate sa extraga tot ce-i trebuie organismului nici macar din hrana gatita – de aici aceasta teorie gresit inteleasa in prezent.
      Daca Agni nu functioneaza cum trebuie, nu e stralucitor si viu, atunci ne simtim ne-hraniti si lipsiti de energie, mineralele nu se asimileaza. Senzatia omului care consuma hrana cruda e ca brusc dispune de multa energie, ca e mai usor, mai suplu, se simte mai tanar. Insa asta e o reactie care nu tine prea mult daca se consuma numai hrana cruda si cu timpul se instaleaza alte probleme, de tip Vata si Kapha, unele mai usurele iar altele chiar grave.
      Va urma o serie de articole pe subiectul hrana cruda din perspectiva Ayurvedica. Sper sa le gasesti interesante.

      Posted by cloudpearl | 30 March 2014, 1:28 PM
  8. Sti ce ar fi interesant, solutii pentru cura de slabire sau dieta care pe termen lung sa duca la reducerea greutatii pentru fiecare tipologie; ce facem daca suntem VATA- Pitta –> unele gusturi “acru si sarat” se bat cap in cap ca si preferinta in diete : leguminoasele

    Posted by angela dinu | 10 March 2013, 11:08 AM
    • Cura de slabire, dietele sunt considerate o aberatie in Ayurveda. Ele nu fac decat sa perturbe organismul care odata ce iese din cura se ingrasa si mai mult. Metode de slabit in stil ayurvedic exista, evident, si ele merg pe principiul echilibrului Doshic si al eliminarii lui Ama (toxinele) din corp. Greutatea in exces este intotdeauna un dezechilibru de tip Kapha, indiferent daca tu esti o constitutie Vata-Pitta. Dar sa fim seriosi: tu si greutatea in exces! Standardele setate de societatea occidentala referitor la greutatea ideala sunt gresite. Pentru occident toate persoanele Kapha (chiar si cele echilibrate) sunt supraponderale. Idealul feminin pentru vest este femeia snur, anorexica. Imi pare rau, restul comentariului tau este greu de priceput. Poate reformulezi.

      Posted by cloudpearl | 10 March 2013, 12:54 PM

Intrebari si Comentarii

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Introdu adresa ta de email ca sa primesti notificari cand postez retete si articole noi.

Join 7,349 other followers

BUCATARIE INDIANA VEGETARIANA PE Facebook

CATEGORII DE ARTICOLE

CE VA PLACE CEL MAI MULT

LINKURI INTERESANTE

ARHIVA

Vizite pe Blog

  • 1,938,146 vizite

CALENDAR

December 2016
S M T W T F S
« May    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
%d bloggers like this: